donderdag 4 oktober 2012

Johan en Johan

Ondanks dat ik meestal positief ben over de wijk waarin we wonen, zie ik ook af en toe dingen waar ik niet zo gelukkig van wordt. Of eigenlijk worden mijn kinderen geconfronteerd met situaties waarvan ik het niet nodig vind dat ze dat nu al zien.
Zo hebben wij in de buurt een daklozen opvang zitten. De daklozen staan regelmatig onderaan ons appartement en een paar keer in de week zien we de soepbus voor de deur staan, waar ze een warme maaltijd kunnen nuttigen.  De meeste daklozen bemoeien zich niet met je, een enkeling houdt een keer een deur voor je open wanneer je met zware tassen loopt of ze zeggen je gedag wanneer je langs de hele groep loopt. Niks bedreigend aan in mijn ogen.
Maar toch...........sommigen zijn onvoorspelbaar. En dat vind ik wel lastig. Zo hadden twee mannen laatst ruzie terwijl wij langsliepen. Het ging er behoorlijk grof aan toe.
Leg daarna maar eens uit aan een kind van vier waarom die volwassen mensen zo tegen elkaar doen.
Dat als je teveel biertjes drinkt dat je dan niet meer weet wat je doet. Dan krijg je vragen als: " Wanneer  papa een biertje drinkt gaat hij dan ook zo doen? ( nee, schat van 1 biertje ga je nog niet zo doen) Waar slapen die mensen dan? Waar gaan ze naar de wc?" Ik heb geprobeerd het zo eerlijk mogelijk en kindvriendelijk uitgelegd.
Van de ene persoon wist ik de naam, namelijk Johan. Onze zoon heeft er een duo van gemaakt, namelijk: Johan en Johan. En ze worden te pas en te onpas gebruikt in situaties waarin de dingen even niet zo lopen als dat je zou willen. Zo was ik laatst mijn fietssleutel kwijt. Volgens mijn zoon zouden Johan en Johan dat wel eens gedaan kunnen hebben. Maar ook van een shirt dat kapot is, wanneer er troep op straat ligt of wanneer een winkelwagentje niet is opgeruimd krijgen Johan en Johan de schuld.
Wij grappen vrolijk met hem mee. Maar het blijft lastig. Hoe kan je een kind opvoeden met zo weinig mogelijk vooroordelen in een omgeving waarbij er regelmatig vooroordelen worden bevestigd?


1 opmerking:

  1. Als het voor een kind al moeilijk is om geen vooroordelen te hebben hier moeilijk is dat dan wel niet voor volwassenen? Ik herken veel van wat je zegt... misschien moet er een alter-ego-duo aan te pas komen die alles goed doen! :-)

    BeantwoordenVerwijderen